In de gemeente Papendrecht kregen afgelopen jaar 81 basisscholieren het advies om na de zomer een vmbo-brugklas te doen, wat het meest voorkomende schooladvies in de gemeente is volgens nieuwe gegevens van de Dienst Uitvoering Onderwijs. Dit advies biedt interessante inzichten in de voortgang van achtstegroepers en de keuzes die zij maken voor hun middelbare schoolloopbaan.
De recente gegevens laten zien dat Papendrecht niet alleen staat in de adviezen die basisscholieren ontvangen. In voorgaande jaren was vwo het meest gegeven schooladvies in de gemeente. Echter, in vergelijking met vijftien vergelijkbare gemeenten, kreeg een op de vijf leerlingen vwo als advies.
Hoewel vwo-adviezen voorkomen, blijkt uit de cijfers dat het doorsnee schooladvies in Papendrecht vmbo-havo is. Dit betekent dat de helft van alle leerlingen vmbo-havo of lager als advies kreeg, terwijl de andere helft een hoger advies ontving. Deze verdeling heeft consequenties voor de diversiteit en mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs in de regio.
Het schooljaar 2023-2024 bracht een verandering met zich mee doordat leerlingen hun schooladvies konden 'verbeteren' via de doorstroomtoets. Deskundigen merken op dat deze toets, die alleen een 'gemengd' advies of vwo-advies kan opleveren, invloed had op de adviezen die werden uitgegeven. Als gevolg hiervan konden meer leerlingen toegang krijgen tot gemengde brugklassen en kregen zij de kans om hun schooltype later te kiezen, wat wijst op een verschuiving in het onderwijssysteem en kansen op schoolgelijkheid.
Voor achtstegroepers is de maand maart van bijzonder belang, aangezien zij deze maand hun middelbare school moeten kiezen op basis van hun schooladvies. Het is een spannende tijd waarbij de adviezen en keuzes van invloed zijn op hun verdere onderwijservaring en kansen.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft vijftien gemeenten geïdentificeerd die vergelijkbaar zijn met Papendrecht op basis van gezinssamenstelling en welvaartsniveau. Door de cijfers te analyseren, kunnen we inzichten verkrijgen in hoe schooladviezen verschillen tussen gemeenten en hoe deze adviezen van invloed zijn op de onderwijservaring van leerlingen.